Terminsstart och Vecka 2

14.01.2022

Terminsstart

Ledigheten är över för nästan alla barn och det är full fart här på förskolan igen! 🤸‍♂️

Under våren kommer vi ha tema kroppen då många barn har visat stort intresse och haft många funderingar om kroppen och vad som händer i den. Vi kommer jobba med temat på olika sätt utifrån våra fokusområden som vi har varje månad, det kommer bland annat vara teknik, matematik och motorik och hälsa! ⚽️🥏🤸🍎🌞

Veckoupplägget kommer bli samma som förra terminen!
Vi kommer fortsätta att vara ute på gården tillsammans med lamm-gruppen på måndagar och då även körda styrda lekar på måndagar.
Tisdagar, onsdagar och torsdagar kommer vi ha samling på blåa mattan vid 9 och fortsättta med våra namnlappar, sånger, rim och ramsor! Efter samlingen går vi ut på gården tisdagar och onsdagar. Torsdagar kommer vi fortsätta ha som cykeldag och cykla efter samlingen när vädret tillåter!

Den här veckan började ett nytt barn här hos oss, det tycker vi är så roligt! Så vi har fokuserat på inskolning och låta alla barn komma tillbaka till rutinerna i ett lagom tempo.
I måndags var vi på gården och lekte! Nästan alla barnen var tillbaka och det var många glada miner och fartfyllda lekar på gården!

I tisdags hade vi samling och satte upp våra namnlappar, sjöng sånger ur sångburkar och åt frukt. Vi sjöng hoppe hoppe hare, i ett hus vid skogens slut och cyklande elefanten! Sen gick vi ut på gården tillsammans med lammgruppen och lekte i den sista snön!

I onsdags på samlingen så hade vi samlingspåsen, i påsen låg en apa, häst och en ko. Barnen fick välja vilka sånger/ramsor vi skulle sjunga utifrån de djuren så det blev apor som hoppar i sängen, apor som retar krokodilen, hästen plopp och mu mu har du någon mjölk. Efter samlingen var vi kvar inne och lekte lite.

I torsdags hade vi sångkort i samlingen och sjöng om hoppe hoppe hare, hästen Hasse och gjorde en ramsa om en igelkott. Efter frukten och slutsången så gick vi ut i det sköna vädret och lekte!