Förskolans upplägg

Under dagen försöker vi balansera aktivitet, vila och fri lek med barnens bästa i fokus.

Förskolan har öppet 06:00-17:00 måndag till fredag. För att barnen ska orka lära sig, utvecklas och ha roligt på förskolan så varierar vi mellan lugna aktiviteter, måltider, samling, utflykt samt fri lek under dagen. Vi lägger en stor vikt vid barnens fria lek och deras chans till inflytande vilket vi anser ökar vid mindre barngrupper.

Vi har delat in barnen i två grupper Lammungarna som är 1-3 år och Lammen som är 4-5 år. Lammungarna har samling med sånger, ramsor, sagor och rörelse tisdag, onsdag och torsdag kl. 09. Efter samlingen så varierar de mellan att gå ut på gården, cykla på utflykt, gå på en kort promenad eller ha miniröris.

Lammen har även de samling med sånger, ramsor och sagor tisdag, onsdag och torsdag. Samlingarna på onsdagar är i skogen där de tillbringar hela förmiddagen med lek, upptäckande och utforskande, de äter även mat i skogen. De andra dagarna varierar de med cykelutflykter, lek på gården och experiment.

Måndagar är vi alla tillsammans på gården och leker, är med kaninerna och hönsen, har samlingar med sånger, ramsor och frukt eller gör andra styrda lekar och aktiviteter.